fbpx

Kandidaten vinden op Strava!

Daar zijn waar je doelgroep is….(fietst)?‍♂️

Als Talent Sourcer ben ik specialist in het online zoeken, benaderen en overtuigen van schaars talent. Los van de gebaande paden zoals LinkedIn, is het noodzakelijk dat ik aanwezig ben op de plek waar mijn doelgroep zich (online) begeeft.

Het leuke aan Talent Sourcing is dat elk van mijn opdrachtgevers weer een geheel eigen identiteit en cultuur heeft. Iets waar ook je zoekopdracht op zal moeten aansluiten. Zo ben ik momenteel actief voor een toonaangevend internationaal fietsmerk. Niet eerder heb ik een opdrachtgever meegemaakt waarbij iemands persoonlijke levensstijl zo nauw verweven is met het werk dat hij of zij doet. Zo zijn ex-profs, triatleten en fanatieke fietsers met weekgemiddelden boven de 250 kilometer, heel gewoon binnen deze organisatie. Kortom, iemands sportieve levensstijl telt dus minstens zo zwaar in de beoordeling, als zijn- of haar professionele achtergrond.

Mijn opdracht; vind een Assistent Accountant mét een grote passie voor wielrennen. Dus ja.… hoe vind je zo iemand?

Bij TalentMapper onderscheiden we ons eigenlijk doordat we altijd drie fundamentele principes volgen om tot succes te komen, namelijk:

  1. Ken je doelgroep en je potentiële pool;
  2. Weet waar ze zich (online) bevinden;
  3. Zorg dat je (positief) opvalt.

Ken je doelgroep en je potentiële pool
Vanuit mijn ervaring met eerdere opdrachten weet ik dat de accountancywereld eigenlijk een bijzonder kleine wereld is. Je hebt namelijk keuze uit grofweg dertig kantoren waarbij 70% van de Accountants uiteindelijk bij de vijf grootste werken. Het is dus duidelijk afgebakend en daarmee is het zoeken naar Accountants zelf geen moeilijke opgave. De uitdaging zat echter in het feit dat het ook een absolute wielerfanaat moest zijn.

‘Strava is the social network for athletes’.

TalentMapper - Sourcing - StravaOok binnen de wielersport geldt; ‘Meten is weten’ en hiervoor gebruiken wielrenners graag Strava; wereldwijd de meest gebruikte hardloop- en wielerapp. Strava geeft o.b.v. je trainingsdata, inzicht in je gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, hoogtemeters etc. Kortom, helemaal binnen het straatje van een Accountant en daarmee een interessant platform om te doorzoeken.

Helaas was ik er nog niet. Strava methodisch doorzoeken is namelijk een uitdaging. Mensen vertellen immers op dit platform niet wat voor werk ze doen, dus afgezien van hun sportieve prestaties kun je er niet zoveel uit afleiden. Althans…dat zou je denken.

Naast dat Strava je inzicht geeft in je sportieve prestaties, heeft het ook een sociale functie. Zo kan je mensen volgen, kudo’s geven voor hun prestaties, of jezelf aanmelden bij clubs en groepen. Vooral dit laatste was interessant. Want als mensen zich kunnen verzamelen in groepen, kan het zomaar zijn dat ze dit ook doen o.b.v. hun werkgever. Dit in combinatie met het feit dat ik wist dat de Accountancybranche een kleine wereld was, betekende dat ik maar 30 kantoren op het bestaan van een bedrijfspagina op Strava hoefde te screenen. Wat bleek? Van alle bedrijven die officiële pagina’s op Strava hadden, waren met name Accountantskantoren en banken sterk vertegenwoordigd. Van hieruit was het een kwestie van de profielen met de meeste activiteit cross-checken met LinkedIn en voilà, ik kwam op een paar veelbelovende Strava profielen uit.

Zorg dat je opvalt ?
Tenslotte had ik nog een uitdaging. Hoe val ik op bij deze veelbelovende kandidaten? Voor de originele opener putte ik inspiratie uit het Stravaprofiel van de kandidaat. Deze geeft namelijk een mooie samenvatting van iemands prestaties gedurende het jaar. Dit gebruikte ik vervolgens om een compliment te geven over zijn/haar indrukwekkende prestaties.

Daarna was de reden van mijn benadering natuurlijk goed te onderbouwen door de combi van hun professionele achtergrond met de passie voor wielrennen te benadrukken. Tenslotte sloot ik af met een cliffhanger, waarbij ik aangaf dat er nog veel meer te vertellen was over de rol, de aantrekkingskracht van de organisatie  en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden en dat het wellicht geen kwaad zou kunnen om hier eens verder over van gedachte te wisselen, tijdens een oriënterend telefoontje. De mail bevatte zo alle ingrediënten voor een benadering die op zou vallen, dus nu was het een kwestie van versturen en afwachten.

Het resultaat ✓✍?
Door me te verdiepen in de doelgroep, voorbij gebruikelijke platformen te kijken en echt persoonlijk te benaderen, kwam ik in contact met een uitstekende Accountant mèt passie voor wielrennen. Hij start volgende maand! Conclusie; Bij TalentMapper bewijzen we elke dag opnieuw dat Talent Sourcing zoveel meer inhoudt dan alleen zoeken op LinkedIn. Wij doen het anders en met resultaat! Dus….  wanneer dacht jij voor het laatst ‘’out of the box”?

Stuur een e-mail

Je ontvangt binnen een werkdag reactie op je mail
inzicht@talentmapper.nl

Kom langs

Bascule 7,
3981 PH Bunnik (Utrecht)

Ook leren sourcen?

Check onze workshops ?